Skip to main content

Huono asiakaspalvelu, ranskalainen myytti?

Olen kuullut usein sanottavan, että ranskalaiset ovat epäystävällisiä turisteille tai asiakaspalvelu on huonoa, jos asiakas ei puhu ranskaa. Totta toinen puoli, osa asiakaspalvelijoista tosiaan on kuin entisessä Neuvostoliitossa. Se ei kuitenkaan johdu sen paremmin asiakkaan kuin asiakaspalvelijankaan kielitaidottumuudesta.

Olen parin kymmenen viime vuoden aikana matkustanut taajaan Ranskassa ja erityisesti Pariisissa. Usein tulee kaupungilla kulkiessa pistäydyttyä kahville ja monesti palvelu on ollut töykeää, myönnettävähän se on. Olen aina pyrkinyt asioimaan ranskaksi ja saanut itseni ymmärretyksi, mutta ei se vaan ole tilannetta parantanut. Koska Puoliso on ranskalainen ja puhuu siis äidinkielenään ranskaa, olen hänen kanssaan saanut kokea myös alkuperäisväestön keskinäistä käyttäytymistä. Palvelun taso ei siitä ole kummoisemmaksi muuttunut. Kysymys ei siis olekaan kielestä vaan asenteesta. Osa ihmisistä ei vain syystä taikka toisesta suhtaudu työhönsä oikealla tavalla.

Kummallisin kokemus minulle sattui takavuosina, kun asioin Fnacissa, entisessä levy-, nykyisessä levy-, kirja-, elektroniikka- yms. kaupassa. Siellä oli ruuhkaa, kuten tavallisestikin. Valitsin levyni ja menin kassoille. Kaikilla kassoilla oli pitkät jonot, joten valitsin sattuman varaisesti niistä yhden. Hämmästykseni oli valtaisa maksupistettä lähestyessäni. Kassahenkilö, nuori mies, istui tuolin selkään rennosti nojaten jalat pöydällä kassakoneen vieressä. Siinä hän sitten viivakoodilukijallaan lisäili tuotteita koneelle.

Kun oma kassatapahtumani oli maksuineen päivineen ohi, huomasin, että laskuni oli ajattelemaani suurempi ja tarkistin asiaa kuitista. Minulta oli yhdestä puoleen hintaan myytävästä levystä veloitettu täysi hinta. Sanoin asiasta kassahenkilölle. Hän otti minulta mitään sanomatta kuitin ja levyn, teki koneella jotakin ja palautti ylimääräisen veloituksen. Yhtään sanaa hän ei suustaan päästänyt. Niine hyvineni minä sitten lähdin.

Suomessahan tuollainen käytös ei olisi ollut hetkeäkään mahdollista, mutta uskoisin, että nuoren miehen päivät myös Fnacissa olivat nopeasti luetut.

Kun nyt olen haukkunut pataluhaksi ranskalaisen asiakaspalvelun, on syytä valottaa myös toista puolta. Suurin osa asiakaspalvelutilanteista sujuu mallikkaasti ja huomattavan miellyttävästi. Tutut asiakkaat otetaan tervehdyksin vastaan ja kysellään kuulumiset, vielä tutumpi saa päälle poskisuudelmatkin. Erityisesti tämä tietysti tulee esiin pienissä yksityisissä kaupoissa ja omistajavetoisissa ravitsemusliikkeissä. Kyllä moni suomalainen asiakastyössä oleva voisi käydä täällä oppia ottamassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *