Skip to main content

Matkalaukku-episodi Finnairin kanssa

Palasin Finnairin lennolla Pariisista Helsinkiin 17.9. Matkustin ihan poikkeuksellisesti business-luokassa, kun kanta-asiakaspisteitä oli kertynyt jonkin verran. Luokka oikeuttaa kahteen matkalaukkuun ruumassa, joten laitoin myös kabiinikokoiseni menemään sinne. Matka sujui kaikin puolin loistavasti, vaikken erityisesti matkustusluokan korotuksesta piitannutkaan.

Poimin muiden matkustajien kanssa omat matkatavarani hihnalta. Kauhukseni huomasin, että minulle äärettömän rakas Vespa-matkalaukkuni oli matkalla rikkoutunut. Ajattelin toki, että minun olisi pitänyt jostain löytää palvelupiste, jossa olisin voinut vahingosta ilmoittaa, mutta sellaista palvelua ei silmiini sattunut. Niinpä tulin kotiin ja tein seuraavana päivänä ilmoituksen Finnairille.

Sain sitä seuraavana päivänä vastauksen, jossa kerrottiin Finnairin tarvitsevan tiedot matkalaukun merkistä, kotiosoitteestani sekä puhelinnumerostani. Toimitin tiedot samantien. Seuraavaksi sain taas uuden viestin, joka alkoi tismalleen edellisen sanoin: ”Kiitos viestistäsi. Pahoittelemme matkatavaroiden vahingoittumista.” Viestissä kerrottiin, että minun tuli lisäksi ottaa yhteyttä johonkin Suomessa sijaitsevista Finnairin sopimusliikkeistä, joissa arvioitaisiin, onko laukku korjattavissa. En tietenkään lähde Pariisista rikkinäistä laukkua raahaamaan ympäri Eurooppa, ja tämän kerroin vastauksessani. Vaihtoehdoksi tarjottiin myös korvauksen hakemista vakuutusyhtiöstäni.

Minun on vaikea käsittää, että Finnair tai heidän matkatavaroista vastaava kumppaninsa sysää syyn ja vastuun ikään kuin minulle. Hehän olivat laukkuni rikkoneet. Yleensä kai vahingon aiheuttaja pyrkii kaikin mahdollisin keinoin korvaamaan aiheuttamansa harmin.

Sain sittemmin Finnairilta ohjeet toimiin Pariisissa. Yhteenkään kysymykseeni tai muuhun huomiooni ei missään vaiheessa vastattu sanallakaan. Kaikki vastapuolen viestit olivat niin sanottuja automaattivastauksia. Olin todella harmissani. Ajattelin kuitenkin jatkaa, juuri harmistukseni takia. Uuden Vespa-laukun olin jo ehtinyt ostaa. Niitä ei tietenkään joka kaupasta löydy. Molemmat laukkuni olenkin ostanut netin ulkomaisilta verkkosivustoilta.

Pääsimme vihdoin Rayon D’Or -matkalaukkuliikkeeseen lauantaina 30.9. Sain todistuksen siitä, että laukku oli korvauskelvoton. Sen kova polykarbonaattikuori oli haljennut kuin autolla olisi ajettu päälle. Koska laukulla ei enää tehnyt mitään, jätin sen lähimmälle roskikselle. Tein korvaushakemuksen Finnairin nettisivuilla. Laitoin pyydetyt liitteet sekä vielä uudelleen kuvat rikkoutuneesta laukusta.

Olin jo ehtinyt odotella jotakin viestiä hakemukseni perusteella. Sellainen tuli 9.10. eli reilun kuukauden kuluttua hakemuksen tekemisestä. Vastaus ei tietenkään ollut suoraan sähköpostissa, vaan minun piti se lukeakseni siirtyä Finnairin nettisivustolle, jonne meilin linkki vei. Ei kuitenkaan niin, että linkki olisi ollut yksilöllinen, vaan minun piti kirjautua tapausnumerolla ja sukunimelläni.

Varsinaisessa viestissä oltiin jälleen kerran pahoillaan matkalaukkuni rikkoutumisesta. Asiaani ei kuitenkaan oltu käsitelty, sillä laukkuliikkeestä saamassani todistuksessa oli päivämäärävirhe. Se oli päivätty 30.8., jolloin en matkaani ollut vielä edes tehty. Olisi itse pitänyt olla tarkempi todistusta lukiessani. Harmiani tietysti lisäsi se, että Finnairilta oli mennyt yli kuukausi päivämäärän tarkistamiseen.

Muu ei auttanu kuin lähteä uudelleen laukkuliikkeeseen mielessäni kaikki todisteet siitä, että heiltä oli annettu virheellisellä päivämäärällä varustettu todistus. Liikkeessä on kuitenkin vain yksi henkilö, joka todistuksia voi antaa, eikä hän tällä kertaa poikkeuksena edellisestä käynnistä työskennellytkään loppuviikosta vaan alku. Vielä on siis yksi käynti tekemättä.

Jos en olisi ollut niin sisuuntunut Finnairin tavasta hoitaa asiaa, olisi koko luvattoman pitkä prosessi alkumetrien jälkeen jäänyt minun puolestani kesken. Sitä saa, mitä tilaa!

P.S. Sain tänään uuden todistuksen liikkeestä helposti. Asiakirja löytyi tallennettuna ja tallennuksen päivämäärä oli 30.9.

One thought to “Matkalaukku-episodi Finnairin kanssa”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *